Sigortacı Gazetesi'nde 6 Mart 2019 tarihinde yayımlanan, Oğul Doğa GÖKŞİN'in yazısı...
Oto sigortalarında
ödenen tazminatların artış oranı, %20.3 olarak hesaplanan enflasyon oranının
üstüne çıktı. Trafikte 2018 yılında ödenen tazminat 2017 yılına göre %27
artarken kaskoda bu oran %35’e yükseldi.
Türkiye Sigorta Birliği (TSB), özellikle ödenen tazminatlar konusunda
sektör için çok önemli olan motorlu taşıtlar verilerini yayımladı. Böylelikle
2018 yılı içerisinde trafik, kasko, taşımacılık ve zorunlu koltuk ferdi kaza
sigortalarında ödenen tazminatlar, ödeme yapılan mağdur veya dosya sayıları
belli oldu. Bu dört branşta toplam ödenen tazminat tutarı 14 milyar 440 milyon
lira olarak hesaplandı. Bu rakamın 37 milyon lirası zorunlu koltuk ferdi
kazadan, 24 milyon lirası taşımacılıktan gelirken 7 milyar 572 milyon lirası
trafikten, 6 milyar 766 milyon lirası kaskodan geldi.
Tazminatta artış enflasyonun üzerinde
Trafik sigortasında geçen sene sigortalılara ve üçüncü şahıslara toplam 5 milyar
921 milyon lira tazminat ödenmişti. Bu sene ise ödenen tazminat geçen seneye
göre %27 arttı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından 2018 enflasyonu
%20.3 olarak açıklamıştı. Ödenen toplam tazminatın, enflasyon oranının üstünde
artması dikkat çekti. Yine aynı istatistiklerde, vefat tazminat tutarı ile
tedavi giderleri tazminat tutarının geçen seneye göre azaldığı gözükse de
toplam tazminatı bu kadar çok arttıran kalemin maddi tazminat olduğu ortaya
çıkıyor. Araçların yedek parça maliyetleri ile tamirhane ve bakım servislerine
ödenen ücretleri maddi tazminatlara örnek gösterebiliriz. TÜİK yıllık enflasyon
oranlarında bu iki kalemi ayrı olarak yayınlıyor. Buna göre araç yedek parça
maliyetlerinde enflasyon oranı %67, tamirhane ve bakım servislerine ödenen
ücretler ise bir senede %40 arttı. Bütün giderlerdeki artışa rağmen bu branşta
prim üretimi geçen yıla göre sadece %14 kadar arttı. Son olarak Birlik,
sektörün 2017 yılında trafik sigortasından 500 milyon lira zarar ettiğini
açıklamıştı. Bu yıl edilen zararın daha fazla olması bekleniyor.
Araçların yedek parça maliyetleri ile tamirhane ve bakım servislerine
ödenen ücretlerinden ciddi bir şekilde etkilenen bir diğer branş da kasko. Bu
branşta geçen seneye göre ödeme yapılan dosya sayısı 1 milyon 777 binden 1
milyon 640 bine düştü. Buna karşın ödenen toplam tazminat 5 milyar liradan 6
milyar 766 milyon liraya yükseldi. Bu artış %35’e denk düşüyor. Kaskoda
üretilen primlere baktığımızda ise 6 milyar 902 milyon liradan 7 milyar 825
milyon liraya yükseldiği yani kaskonun %13 büyüdüğü kayda geçti.
Son 5 yılda kaskoda yaşananlara odaklanınca daha çarpıcı bir başka nokta
ortaya çıkıyor. 2014 senesinde toplam ödenen tazminat üretilen primin %67’sine
denk gelirken 2018 yılı tamamlandığında bu oran %86’ya kadar yükseldi. Geriye
kalan %14’lük kısımda muallak tazminatların da olduğunu düşünürsek bu yıl
kaskoda kârlılığın çok azaldığını söyleyebiliriz. Trafikte aynı beş yıllık
hesaplama farklı sonuçlar doğurabilir ama sadece tavan ve havuzla geçen iki
seneye baktığımızda, 2017’de toplam ödenen tazminat üretilen primin %51’i
olarak hesaplanırken 2018’de bu oran %57’ye yükseliyor.
Oğul
Doğa Gökşin
ogul@sigortacigazetesi.com.tr
6 Mart 2019
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder