Poliçeni zamanında
yenile, haklarını kaybetme!
Süresi dolan
poliçelerin zamanında yenilenmesi sigortalılar için büyük önem taşıyor.
Poliçelerini süresinde yenilemeyen sigortalılar hem haklarını kaybediyor, hem
de başlarına bir şey geldiğinde büyük zararlarla karşılaşıyorlar.
Türkiye’de sigorta
penetrasyon oranı, gelişmiş ülkelerle karşılaştırıldığında çok düşük. Söz
konusu oranın düşük olmasının nedenlerinin başında artık ağızlara pelesenk olan
‘sigorta bilincinin düşüklüğü’ geliyor. Bir başka deyişle, ülkemizde bireyler
sigortanın hayatlarının tüm evrelerinde karşılaşabilecekleri risklerde ve
kayıpların telafisinde çok önemli bir işlev üstlendiği konusunda yeterince
bilinçli değil. Ancak, Türkiye’de bireylerin sadece sigorta bilinci değil,
vadeleri dolmuş poliçelerini ‘yenileme bilinci’ de düşük. Sigorta
şirketlerinin, sigortalıya gönderdikleri ‘Süresi dolan poliçenizin yenilenmesi
gerekli” şeklindeki kısa mesajlardan tutun, acentelerin telefon ya da e-mail’le
müşterilerini bilgilendirmelerine karşın, bazı sigortalılar, poliçelerini
yenilememek konusunda ısrar ediyor. Poliçelerini zamanında yenilemeyen
sigortalılar da haklarını kaybediyor. Başlarına bir şey geldiğinde de büyük
zararlarla karşılaşıyorlar. Bu nedenle bireyler ve kurumlar için sigorta yenilemek
hayati önem taşıyor.
Hasarsızlık indirimi
önemli
Süresi dolan
poliçelerini vaktinde yenilemeyen tüketicilerin kaybettikleri en büyük hak,
‘hasarsızlık indirimi.’ Söz konusu, hak da kabaca, sigortalıya 1 yıllık poliçe
süresi boyunca (hasarın gerçekleşmesine bağlı olarak) ödenen tazminatların,
sigortalının ödediği primin altında kalması ile ilgili. Bu durumda olan
bireyler, poliçesini yenilememeleri halinde yüzde 25’leri bulan hasarsızlık
indiriminden mahrum kalıyor. Bir başka deyişle tüketici, poliçeyi yenilediğinde
daha ucuz bir fiyata satın alma imkânını kaçırıyor.
Poliçelerini zamanında
yenilememek, tüketicilerin öncelikle hasarsızlık indirimi, ömür boyu yenileme
garantisi vb. haklardan mahrum kalmasına yol açıyor. Ancak, süresi dolmuş
poliçelerini yenilemeyen sigortalılar için asıl problem ‘sigortasız kalmak.’
Bir başka deyişle sigorta süresi dolup da bunu yenilemeyen sigortalılar,
yaşamların tüm evrelerinde karşılaşacakları, can ve mal kaybına yol açan belki
de kendi olanaklarıyla altından kalmayacakları risklere karşı savunmasız halde
kalıyor.
Sağlıkta yenileme
oranı yüksek; ‘oto’da düşük
Sektör temsilcileri,
dolar kurundaki hızlı artışın da sigorta yenilemelerinde, sigorta bedelini
artıracağını vurguluyor. Özellikle yangın branşında bu etkinin görüleceğini
ifade eden sigortacılar, sigorta bedelindeki artışın primleri de artırmakla
birlikte bedeldeki artışın sigortalının da yararına olduğunu kaydediyor.
Sigortacılardan aldığımız bilgilere göre, Türkiye’de sağlık sigortalarında
yenileme oranı görece yüksek. Buna karşın, oto sigortalarında, Zorunlu Deprem
Sigortası’nda (DASK) gibi sigortalarda yenileme oranının, sağlık sigortasına
göre düşük olduğu vurgulanıyor.
Sigorta yenilerken
nelere dikkat edilmeli?
- Öncelikle karşılaşabileceğiniz olası riskleri ve ihtiyaçlarınızı iyi tespit edin.
- Ek ve özel şartları mutlaka dikkatlice okuyun. Şirketlerin sunduğu yeni teminatları ve ürünleri inceleyin, eksik teminat olup olmadığına mutlaka bakın.
- Yenilenen poliçenizde, poliçe şartlarının bir önceki yıl ile aynı olup olmadığını kontrol edin.
- Yenilediğiniz sigorta poliçesinin konusunu oluşturan sigorta ürününün ihtiyacınız olan tüm risklerini kapsayıp kapsamadığını detaylı araştırın.
- İhtiyacınız olan teminatlardan daha az prim ödemek için vazgeçmeyin. Aldığınız teminatlardan emin olun ve poliçeye sahip olmak için aceleci davranmayın.
- Farklı branşlardaki risklerinizi bir araya getirmek için uygun paketler olup olmadığını sorun.
- Sigortacınıza, sigortalanacak olan değerinizle ilgili olarak tam, doğru ve güncel bilgiler verin.
- Eğer kurumsal sigortalıysanız iş kolunuza özel teminatların poliçenizde yer almasını sağlayın.
- Kurumsal sigortalılığın sürekliliği adına, poliçe yenilemelerinde risk analizlerinizin tekrarlanmasına da özen gösterin.
- Tüm sigorta ürünleriniz için poliçe bitiş süresinden önce yenileme işlerimizi bitirmiş olun. Böylelikle şirketinizin size sunduğu avantajları kaybetmemiş olursunuz.
Yenilemeler sağlık
sigortasında hayati önem taşıyor
Süresi dolan bir
poliçeyi zamanında yenilemeyen tüketiciler, ‘yenileme garantisi’ denilen bir
haktan da mahrum kalıyor. Bu durum özellikle sağlık sigortalarında hayati bir
önem taşıyor. Sağlık sigortası satın almış bir birey, poliçeyi zamanında (bitim
tarihinden itibaren 1 ay içinde) yenilemezse, hem her türlü riske karşı açık hale
geliyor. Hem de ömür boyu yenileme garantisini kaybediyor. Bu konuda somut bir
örnek verirsek, Anadolu Sigorta’dan Tamamlayıcı Sağlık Sigortası satın almış
bir birey düşünelim. Söz konusu sigortalının Tamamlayıcı Sağlık Sigortası Ömür
Boyu Yenileme Garantisi alabilmesi için sigortalılığını Anadolu Sigorta’da 4
yıl süre ile kesintisiz devam ettirmesi ve her bir yıl için poliçelerinde
ödenen tazminatların, primlere oranının yüzde 100’ün altında olması gerekiyor.
“Sigortalının detaylı
ve objektif bilgilendirilmesi şart”
Aksigorta Genel
Müdürü Orkun Gücük, sigorta şirketlerinin ‘yenileme
poliçeleri’ ile, farklı uygulamalar yaparak ve avantajlar uygulayarak
(hasarsızlık, sadakat indirimleri) sigortalıları portföyünde tutmaya
çalıştıklarını söylüyor. Yenileme oranlarının, sözgelimi sağlık sigortaları
bazı branşlarda çok yüksek olduğunu belirten Gücük, “Buna karşın, kasko, trafik
gibi bazı branşlarda da rekabetten kaynaklı olarak belirli bir seviyenin
korunması için yoğun çaba harcanıyor. DASK gibi bazı branşlarda ise ürün
zorunlu olmasına rağmen poliçe yenilemelerinde sorunlar yaşanıyor” diyor.
Gücük, sigortalının da poliçesinin dönemi, teminatlardan yararlanma koşulları,
hasarın hızlıca ödenebilmesi için yapılması gerekenler, kapsam dışı kalan
durumlar, ödenecek prim, hasarsızlık koşulları, asistans hizmetler gibi tüm
ayrıntılarla ilgili mutlaka objektif ve detaylı bilgilendirilmesinin gerekli
olduğunu kaydediyor.
“Poliçelerini yenilemeyenler hasarsızlık indirimini kaçırıyor”
Doğa Sigorta
Genel Müdürü Çoşkun Gölpınar, yenileme oranlarını
içeren açık bir rapor olmamakla beraber, ‘kasko ve trafik branşında’ yenileme
oranıyla ilgili reel değişimin negatif olduğunu söylüyor. Her sigorta ürününün
kendisine has yenileme özelliklerinin olduğunu vurgulayan Gölpınar, “Yangın,
mühendislik ve nakliyat branşlarında, poliçe yenilemeleri için verilen süre ile
ilgili boşlukları sigorta şirketleri çok tercih etmese dahi bahsi geçen
branşların risk teftiş çalışmaları gibi kendi dinamikleri ile bu süreçler
bertaraf edilebiliyor” diyor. Poliçelerinin geçerlik süresi dolan ve
poliçelerini yenilemeyen tüketiciler öncelikle yenileme döneminde kazanacakları
hasarsızlık indirimlerini ‘özellikle motor branşında’ kaybettiklerini ifade
eden Gölpınar, poliçe periyodunu hasarsız tamamlamanın sigortalı açısından
önemli bir avantaj olduğunu söylüyor. Doğa Sigorta olarak tüm branşlarda
sigortalılarla vadesinden önce temas kurarak bilgilerini güncellediklerini ve
yenileme işlemlerini gerçekleştirdiklerini ifade eden Gölpınar, “Poliçelerin
yenilenmesinde önceki yıldan gelen bir kaza, sorun vb. detay yok ise yenileme
işlemlerinde de herhangi bir sorun yaşanmıyor” diyor.
http://www.sigortamedya.com.tr/policeni-zamaninda-yenile-haklarini-kaybetme/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder