SEYAHAT SAĞLIK SİGORTASI


Seyahat ya da tatil, her geçen gün gündemimizde daha çok yer tutan kavramlar. Bundan 50 yıl önce, tatil ülkemizde çok az kişinin bildiği bir şeydi. Tatil için ciddi bütçeler gerekiyordu ve bunu ayırmak, çoğumuz için çok zordu. Tatil cenneti Bodrum bile 1970’lere kadar tanınmıyordu. Seyahate çıktığımız zaman ise tren ya da otobüs kullanıyorduk. Uçağı ancak uzaktan seyredebiliyorduk.

Günümüzde ise seyahat etmek, tatile çıkmak, ciddi bir ihtiyaç haline geldi. Rutinden sıyrılıp iş stresinden uzaklaşmak için önce yurtiçi tatiller, sonrasında ise yurtdışı tatiller özellikle çalışan kesimler için vazgeçilmez oldu. Hatta, henüz çalışıp para kazanmaya başlamayan öğrenciler bile harçlıklarını biriktirip seyahate çıkabilmek için fırsat kolluyor. Uçak biletlerinin otobüs bilet fiyatlarıyla yarışabilir duruma geldiği günümüzde, uçağa binip bilmediğimiz yerleri görmek en çekici etkinlik haline geldi.

Geldi ama bununla birlikte bazı riskler de ortaya çıktı. Özellikle yurtdışı seyahatlerinde hastalanmamız ya da kaza geçirmemiz ciddi bir sorun oluşturuyordu. Çünkü oralarda herhangi bir sağlık güvencemiz yoktu ve başımıza bir sağlık sorunu geldiğinde önümüze ödemekte zorlanacağımız büyüklükte faturalar çıkabiliyordu. Bundan dolayı vize işlemlerinde seyahat sigortası zorunlu tutuldu. Böylece son 10 yılda seyahat sigortasında gözle görülür bir artış yaşandı. Ancak seyahat sigortası, sadece vize alınırken zorunlu tutulması gereken bir sigorta değil, bizi gerçekten ciddi bir güvence altına alan bir ürün. Bu yüzden vize aldıktan sonra yurtdışına çıkarken, hatta yurtiçi seyahatlerimizde de verdiği farklı teminatlara başvurmamız gereken, önemli bir teminat.

SEYAHAT SAYISI AZALDI AMA HARCAMALAR ARTTI
Geçtiğimiz aylarda döviz kurlarında yaşanan artış seyahatleri bir miktar azaltmış olsa da yurtiçi ve yurtdışı seyahatler Türk insanının hayatında da önemli bir yer kaplamaya devam ediyor.  Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2016 yılı “Hanehalkı Yurtiçi Turizm Araştırması” yurtiçinde geçen yıl seyahat harcamalarının, önceki yıla göre yüzde 15 civarında artarak 28 milyar liraya yükseldiğini gösteriyor. Ancak, yine araştırmaya göre yapılan seyahatlerin sayısı düşüş gösteriyor. Toplam seyahat sayısı, bir önceki yıla göre yüzde 3,9 azalarak 68 milyon 450 bin seviyesinde gerçekleşti. Seyahat talebinin artması ya da azalması da neredeyse doğrudan olarak seyahat sigortalarını ve dolayısıyla sigorta sektörünü de bağlıyor.

BİLİNÇ ARTTIKÇA SEYAHAT SİGORTASI BÜYÜYECEK
Pazarı büyütmek her ne kadar turizmin gelişimine bağlı gibi gözükse de seyahat sigortası hakkındaki bilincin artırılması ya da internet üzerinden seyahat sigortası satışının yaygınlaşmasının sektörü büyütebileceği öngörülüyor. Konuyu sektörün seyahat konusunda iddialı şirketlerine sorduk.

Umut Deniz Elçi
umut@sigortacigazetesi.com.tr



Generali Sigorta Oto Sigortaları Direktörü Pınar Doğru: Seyahat sigortasında bilinç artırılmalı

“Sigortalıları bilinçlendirmek ve ürünün kapsamını poliçe satış aşamasında müşterilere anlatmak sigortacıların önemli görevleri arasında yer alıyor. Tüm sigorta ürünlerinde olduğu gibi sigortalıların satın aldıkları poliçe şartlarını iyi okumaları ve gerekli durumlarda poliçeden nasıl faydalanabileceklerini bilmeleri kendileri açısından önem taşıyor.”

Seyahat sigortası ürünlerini vize amacıyla sağlanan bir belge olması dışında, acil durumlarda ortaya çıkan ihtiyaçlara cevap veren bir sigorta türü olarak yapılandırmak gerektiğini ifade eden Generali Sigorta Oto Sigortaları Direktörü Pınar Doğru, şu görüşleri aktardı: “Seyahat sigortaları çok geniş kapsamlı olmasına rağmen primleri oldukça düşük poliçelerdir.  Sigortalıları bilinçlendirmek ve ürünün kapsamını poliçe satış aşamasında müşterilere anlatmak sigortacıların önemli görevleri arasında yer alıyor. Tüm sigorta ürünlerinde olduğu gibi sigortalıların satın aldıkları poliçe şartlarını iyi okumaları ve gerekli durumlarda poliçeden nasıl faydalanabileceklerini bilmeleri kendileri açısından önem taşıyor.”

Yurtdışında vatandaşların yaşadığı olumsuz olaylarda kendi başlarına hareket etmeden poliçede yer alan telefon numarasını aramaları ve sigorta şirketinin yönlendirmesi durumunda aksiyon almalarının önemine değinen Doğru, “Aksi durumda poliçede teminat olsa dahi ilk anda sigorta şirketinin aranmaması nedeniyle bazı teminatlar kapsam dışında kalabiliyor. Bu tarz durumları önlemek adına sigortalılar muhakkak acenteleri aracılığıyla sahip oldukları poliçeleri ve şartlarını muhakkak teslim almalı; anlamadıkları konularda sigorta şirketine başvurmalılar” diye konuştu.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan verilere göre; 2016 yılında yurtdışına çıkan Türk vatandaşlarının sayısının 2015 yılına paralel olarak 13 milyon 505 bin kişiye ulaştığı bilgisini veren Doğru, konuyla ilgili şu değerlendirmelerde bulundu:

%50’Sİ 1-7 GÜNÜ KAPSIYOR

“Vize zorunluluğu nedeniyle seyahat sigortaları da bir zorunluluk haline geldi. Bu zorunluluk, sektörde prim ve poliçe adetlerinde de artışı beraberinde getirdi. Seyahat sigortaları prim üretimi 2015 yılına göre 2016 yılında %23 büyüme sağladı. Seyahat sigortası yaptıranların sayısı ise 2015 yılı ile paralel seyrediyor. Seyahat sigortalarındaki artış yurtdışına çıkan kişi sayısına bağlı olarak artabilen bir yapıdadır. Bu alanda hazırlanan poliçe adetlerinin %54’ü “1 ila 7 gün” arasını kapsamaktadır. Çalışma koşulları, izin süreleri dikkate alındığında bu sürelerin turizm sektörüne paralel olduğu gözlemleniyor.”

Doğru, seyahat sigortasının hem yurtiçi hem de vize olmadan giriş yapılan ülkelerde zorunluluk haline getirilmesi gerektiğini de dile getirdi: “Türkiye’de paket turlar kapsamında yapılan seyahatlerde, seyahat acenteleri kendilerini de korumak adına bu tür sigortaları şart koşabiliyorlar. Seyahat sağlık sigortası; ulaşım araçlarından herhangi birisini kullanarak yurt içine veya yurt dışına seyahat edenleri, seyahatleri esnasında karşılaşabilecekleri sağlık risklerine karşı koruyan bir özel sigorta türüdür. Seyahat sırasında poliçenin geçerlilik tarihleri arasında meydana gelen bir kaza veya önceden mevcut bir duruma bağlı olmayan hastalık hali sonucunda sigortalıya, poliçede belirtilen teminatları sağlıyor. Sigortanın süresi yurt dışına yapılan seyahatler için pasaportla ülkemiz sınırlarından çıkıldığı tespit edildiği an başlıyor; yine pasaportla ülkemiz sınırlarına girildiği tespit edildiği anda da sona eriyor.”

3 FARKLI ÜRÜN

Yurtiçi Seyahat Sigortası, Schengen ülkelerini kapsayan Seyahat Sigortası ve tüm dünyayı kapsayan olmak üzere 3 farklı seyahat sigorta ürünlerinin olduğunu söyleyen Doğru, sözlerini şöyle sonlandırdı: “Ürünlerimizin kapsamında yer alan teminatlar; Tıbbi tedavi teminatı, tıbbi nakil teminatı, cenaze nakli, refakatçi nakli, refakatçinin yakınının konaklama giderleri, kişisel eşyaların ikamesi, gerekli ilaçların sevki, refakat edilemeyen çocukların geri dönüşü, hastaneden taburcu oluşu takiben otelde konaklama, tedavi sonrası ikametgâha dönüşün sağlanması,  sigortalının vefatı halinde aile fertlerinin dönüşü, sigortalının yakınının sağlık durumunun izlenmesi, ülkeye öngörülmeyen dönüş (birinci derece akrabasının vefatı durumunda), acil mesajların iletilmesi, idari asistans,  bagaj kaybı veya hasarı, kayıp bagajın bulunup ulaştırılması, hukuki yardım, kefalet için avans ödemesi şeklindedir.”

12 Haziran 2017
http://www.sigortacigazetesi.com.tr/yaz-geldi-seyahat-sezonu-acildi/

Yorumlar