SAB Başkanı Doğan Şen, ağır kusur tarifinin mevcut yasalar içine
itiraza mahal bırakmayacak şekilde yazılması gerektiğini söyledi. Şen, alkollü
araç kullanmanın ve ehliyetsiz ya da yetersiz ehliyetle araç kullanmanın yanı
sıra, kırmızı ışık, emniyet şeridi ve ters yön ihlali, yaya geçiş üstünlüğüne
uymama ve periyodik muayenesi yapılmamış araç kullanma gibi sebeplerle yapılan
kazaların da ağır kusur sayılması gerektiğini savundu.
Sigorta
Acenteleri Derneği (SAB) Başkanı Doğan Şen, trafik sigortasında ‘ağır kusur’
kavramından bahsetti. “Alkollü araç kullanmak ve ehliyetsiz ya da yetersiz
ehliyetle araç kullanmak gibi iki önemli hadise dışında nelerin ağır kusur
sayılması gerektiğini vicdanen savunacağım” diyen Şen, şunları söyledi:
1. Kırmızı
ışık ihlali,
2. Emniyet
şeridi ihlali,
3. Ters yön
ihlali, ‘Taşıt Giremez’ uyarı levhalarına aykırı davranma,
4. Yaya
geçidinde yaya geçiş üstünlüğüne uymama,
5. Araçların
trafiğe çıkış için yetkilendirilmiş kurumca periyodik olarak yaptırılması
zorunlu olan muayene süresini doldurduğu halde muayene yaptırmadan trafiğe
çıkılması veya muayenede ağır kusur tespitine rağmen trafiğe çıkılması
sırasında gerçekleşen kazalarda, kazaya araçtaki bakımsızlığın ve/veya ağır kusurun
sebebiyet vermesi gibi durumların, 3. şahısların malını ve canını 1. dereceden
etkileyen olaylar olarak kabul edilmesi ve ağır kusur sayılması gerekir.
İngiliz bir
düşünür ve bilim adamından alıntı yapan Şen, “Henry Thomas Buckle ‘Suçu toplum hazırlar, suçlu
işler’ diyerek günümüz bazı gerçeklerine ayna olmuştur” dedi. Yargılamanın,
aslında toplumsal yaşamın yapısal bir özelliği olan çatışmaların simgesel
olarak uygulamaya konulduğu resmi bir tartışma ortamından ibaret olduğunu
kaydeden Doğan Şen, sözlerine şu şekilde devam etti: “Bu tartışma ortamında
karşıt çıkarları taşıyan tezler dramatik bir kurgu içinde sunulur. Hukukta gri
alanların çokluğu ise yargıda haksızlığa uğradığına inananların çokluğuna ve
suçluların ceza görmemesine neden olur.”
Bu sebeple kırmızı ışıkta geçip bir
kişinin ölümüne neden olan kişinin dava açarak kırmızı ışıkta geçmenin ağır
kusur olmadığını ifade edebileceğini belirten Şen, “Ceza kanunu kendisine
sadece 2-6 yıl arasında bir ceza öngörebilir. Ama birçok hafifletici neden araya
girerek bu cezalar hafifletilmekte, kişinin ilk kazası ise yok denecek düzeye
inebilmektedir. Bu vakayı savunan avukat hukukun kendisine sağladığı imkanlarla
yargılanan kişiyi beraat ettirebilir. Peki, ölen kişinin yakınları üzerinde
nasıl etki bırakılmıştır, adalet sağlanmış mıdır? Ya da empati yapıldığında
aynı hususun yargılanan kişinin bir yakınına tezahür ettiği zaman nasıl bir
düşünce içinde olunacaktır? İşte mesele buradaki ince çizgidedir” diye konuştu.
“CAYDIRICILIK
SAĞLANMALI”
Bir başka senaryoyu da gündeme getiren
Şen, “Kırmızı ışıkta geçip, başka bir araca çarpan bir aracın olduğu bir
senaryoda, trafik sigortası karşı tarafın maddi hasarını ödedikten sonra,
kırmızı ışıkta geçene ağır kusurlusun diyerek rücu ettiğinde, itiraz eden kişi
gri ortamdan faydalanarak rücudan kurtularak araç kullanmaya da devam
edecektir. Bu kişiye ceza yöntemiyle caydırıcılık sağlanmazsa, kırmızı ışıkta
geçmeye devam edecektir çünkü nasılsa trafik sigortası karşı tarafın hasarını
ödemekte, kendisine de bir rücu gelmemekte, eskisi gibi araç kullanmaya devam
etmektedir” dedi.
Şen, Karayolları Trafik Kanunu’nun ilgili
maddelerinden örnek verdi:
“Araçların karayoluna uygunluğu ve teknik
esaslar: Madde 29 – (Değişik: 17/10/1996 – 4199/12 Md.) Araçların yapım ve
kullanma bakımından karayolu yapısına ve trafik güvenliğine uyması zorunludur.
Yapım safhasında, araçların Tip Onayı Yönetmeliği ile buna bağlı diğer
yönetmeliklerin çıkarılmasına Sanayi ve Ticaret Bakanlığı yetkilidir. Tip Onayı
Yönetmeliği ve buna bağlı diğer yönetmelikler Bayındırlık ve İskan Bakanlığının
görüşü alınarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca düzenlenir.
Araçların teknik şartlara uygunluğu:
Madde 30 – Araçların, esasları
yönetmelikte belirtilen şekilde ve tarzda teknik şartlara uygun durumda
bulundurulması zorunludur.
a) (Değişik : 21/5/1997 – 4262/4 md.)
Servis freni, lastikleri, dış ışık donanımından yakını ve uzağı gösteren
ışıklar ile park, fren ve dönüş ışıkları noksan, bozuk veya teknik şartlara
aykırı olan araçları kullanan sürücüler 1 800 000 lira para cezası,
b) (Değişik: 21/5/1997 – 4262/4 md.)
Diğer eksiklik ve bozuklukları bulunan araçlarla, görüşü engelleyecek veya bir
kaza halinde içindekiler için tehlikeli olabilecek süs aksesuar eşya ve
çıkıntıları olan araçları kullananlarla, karayolunu kullananlar için tehlike
yaratacak şekilde olan veya görüşü engelleyecek ve çevredekileri rahatsız
edecek derecede duman veya gürültü çıkaran araçları kullanan sürücüler 3 milyon
600 bin lira para cezası ile cezalandırılır.”
Buna göre, aracın kırmızı ışıkta durmasına
neden olan fren sisteminin tutmamasına daha az ceza, gürültü ve kirlilik
yaratmaya ise daha ağır bir trafik cezası verildiğine dikkat çeken Şen, kanuna
göre kırmızı ışıkta geçmenin, yaya geçidinden geçen yayaya çarpmanın ağır kusur
sayılmadığını ifade etti.
İnsana ve canlıya verilen önemin
kavratılması, toplumsal adaletin sağlanması, trafik cezalarının caydırıcı
olması, trafik sigorta hasar priminin düzeltilmesi, sigorta şirketlerine
güvenin tesisi için mutlaka gri alanların beyazlatılması gerektiğini vurgulayan
Şen, sözlerini şu şekilde tamamladı: “Hukuk karmaşasının ortadan kaldırılmasını
teminen ağır kusur tarifinin mevcut yasalar içine itiraza mahal bırakmayacak
şekilde yazılması, sektörümüz ve ülkemiz yararına olacaktır. Biz SAB derneği
olarak trafik kaza oranlarının düşürülmesi adına, trafik cezalarının caydırıcı
olması ve gri alanların ilgili mevzuatlarda netleştirilmesini talep ettik,
takipçisi olmaya devam edeceğiz.”
TRAFİK
SİGORTASINDA RÜCU SEBEPLERİ
Doğan Şen, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu
Mali Sorumluluk Sigortasındaki rücu sebeplerini de aktardı: “Ödemede bulunan
sigortacı, sigorta sözleşmesine ve bu sözleşmeye ilişkin kanun hükümlerine
göre, tazminatın kaldırılmasını veya azaltılmasını sağlayabileceği oranda
kazaya sebebiyet veren sigortalıya rücu edebilir.
Sigortalıya başlıca şu nedenlerle rücu
edilir:
a) Tazminatı gerektiren olay,
sigortalının veya eylemlerinden sorumlu olduğu kişilerin kasti bir hareketi
veya ağır kusuru sonucunda meydana gelmiş ise,
b)(Değişik:RG-2/2/2016-29612)(1)
Tazminatı gerektiren olay, aracın ilgili mevzuat hükümlerine göre gereken
ehliyetnameye sahip olmayan veya geçerliliğini yitirmiş sürücü sertifikasına
sahip ya da ehliyetine geçici/sürekli el konulmuş kimseler tarafından sevk
edilmesi veya trafik kurallarının ağır kusur ile ihlali sonucunda meydana
gelmiş ise,
c) Aracın, uyuşturucu madde veya ilgili
mevzuatta belirlenen seviyenin üzerinde alkollü içki almış kişilerce veya aynı
mevzuatta alkollü içki alamayacağı belirtilen kişilerce alkollü içki alınmak
suretiyle kullanılması sırasında meydana gelen zararlar,
ç) Tazminatı gerektiren olay, yolcu
taşımaya ruhsatlı olmayan araçlarda yolcu taşınması veya yetkili makamlarca
tespit edilmiş olan istiap haddinden fazla yolcu veya yük taşınması veya
patlayıcı, parlayıcı ve tehlikeli maddeleri taşıma ruhsatı bulunmayan
araçlarda, bu maddelerin parlama, tutuşma ve infilakı yüzünden meydana gelmiş
ise,
d) Sigortalının rizikonun gerçekleşmesi
halinde bu genel şartların B.1. maddesinde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmemesinden
dolayı zarar ve ziyan miktarında bir artış olursa,
e) Tazminatı gerektiren olayın aracın
çalınması veya gasp edilmesi sonucunda olması halinde, çalınma veya gasp edilme
olayında sigortalının kendisinin veya eylemlerinden sorumlu olduğu kişilerin
kusurlu olduğu tespit edilirse,
f) Bedeni hasara neden olan trafik
kazalarında sigortalının veya eylemlerinden sorumlu olduğu kişilerin, tedavi
veya yardım amaçlı sağlık kuruluşuna gitme, can güvenliği nedeniyle uzaklaşma
gibi zorunlu haller hariç olmak üzere, olay yerini terk etmesi veya kaza
tutanağı, alkol raporu vb. kazanın oluş koşullarına ilişkin gereken belgelerin
düzenlenmesi yükümlülüğüne aykırı davranması halinde,
Sigortacı rücu sebeplerine dayanarak
tazminat sürecini geciktiremez ve bu sebeplere dayalı bilgi ve belgeyi hak
sahibinden talep edemez.”
http://www.sigortacigazetesi.com.tr/trafik-sigortasinda-agir-kusur-kavrami-netlestirilmeli/
9 Şubat 2018
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder